- אגודת התעופה הכללית

- לפני 7 ימים
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: לפני 23 שעות
רקע:
תחום התעופה הספורטיבית הינו תחום צומח, המאפשר לטוס בכלי טיס קלים במיוחד (אז"מ - אווירון זעיר משקל), במשקל המראה של עד 600 ק”ג, לטייס ונוסע בלבד ובתנאי טיסת ראייה. קורס ההכשרה קצר, העלויות נמוכות באופן יחסי, והתחום נגיש לחובבים רבים. מזג האוויר בישראל מציע תנאי טיסה מצוינים כמעט כל השנה כך שבזמן טיסה קצר ניתן ליהנות ממגוון נופי הארץ, מהצפון הירוק ועד לדרום המדברי. קיימות תשתיות תעופתיות רבות לאז״מ בישראל, כולל נתיבים ייעודיים, בועות VFR במהלך השבוע ובסופ״ש ומנחתים. כמו כן, בהינתן הגדר מתאים ומטוס מתאים, ניתן לנחות ב-״שטחי הפעלה״. רבים מהטייסים משלבים בטיסותיהם נחיתות לקפה, ארוחה או לינה תחת הכוכבים והופכים את החוויה לאחת הצורות המרגשות ביותר של חופש ישראלי אמיתי. טייסים המחזיקים בהגדר אווירון (General Aviation) יכולים להוסיף הגדר אז״מ במסלול הכשרה מקוצר ולהרחיב את יכולותיהם והנאותיהם מעולם התעופה הספורטיבית. במסמך זה נפרט את הדרישות לכך.
תאוריות:
מבחן משולב ידע טכני וחוקה פמ״ת (ברת״א)
מבחן "ספר מטוס סגור" - מתבצע על המטוס הספציפי בו לומד הטייס. בשל המגוון הרחב של דגמי אז״מ, המבחן יכול להתבצע ע״י המדריך או בית הספר, ברוב המקרים, לאחר קבלת אישור מתאים מרת״א.
שעות נדרשות:
טייס בעל הגדר אווירון מקבוצה א׳ נדרש למינימום של 6 שעות טיסה מודרכות
טייס בעל הגדר אווירון מקבוצה ב׳ נדרש למינימום של 8 שעות טיסה מודרכות
טייס בעל הגדר שאינו אווירון נדרש למינימום של 8 שעות טיסה מודרכות
שעות סולו:
בהוספת הגדר אז״מ לבעלי הגדר אווירון או שאינו אווירון (מסוק, דאון) לא נדרשות שעות סולו להגדר אז״מ.
מבחן מעשי עם בוחן רת״א – נושאי הבחינה:
הכרת הנהלים שלפני הטיסה : בדיקת מסמכי האווירון, נתוני האווירון, כולל חישובי משקל ואיזון וחישובי מרחקים שונים.
בדיקות חיוניות בתפעול רגיל ובהפעלת חירום.
הטסת האווירון תוך ביצוע התמרונים השונים הנדרשים בטיסה רגילה.
ביצוע תמרונים אחרים החיוניים, לדעת הבוחן, לשם קביעת כושר הביצוע של המבקש.
הגדר שטח הפעלה:
היתר שטח הפעלה מאפשר לטייס לנחות בכל שטח אשר אינו מנחת או שדה תעופה בכפוף לבדיקת השטח כמתאים להפעלה בטוחה ובאישור השימוש של בעל הקרקע.
שימו לב!
אין דרישת מינימום שעות טיסה לצורך תחילת ההדרכה לשטח הפעלה.
נדרש תדריך קרקעי בנושאי שטח הפעלה המוגדרים בתקנות .
נדרשות 3 שעות טיסת הדרכה עם מדריך מוסמך, שבמהלכן תועבר התנסות מעשית הכוללת ניהול הסיכונים, תכנון וחישוב המרחקים, בחינה ובדיקת התאמת השטח, ביצוע נחיתות והמראות משטח ההפעלה והיכרות של המגבלות והתקנות.
הגדר על מטוסי אז״מ נוספים:
לאחר הוספת הגדר אז״מ ברישיון, הטייס נדרש לבצע הדרכה ומבחן למול מדריך על כל סוג אז״מ נוסף עליו הוא מעוניין לטוס. לאחר זמן האימון הנדרש יתקיים מבחן, בדומה למבחן רמה, ע"י מדריך. כך, זמן ההסבה לדגם אז"מ חדש שע"פ הטבלה נדרש עבורו שעה אחת, יארך כשעה ו-45 דקות (שעת הסבה ומבחן).
להלן טבלת הניסיון הדרוש בהתאם לניסיון הקיים:

לדוגמה, טייס בעל ניסיון של 100 שעות טיסה כטייס מפקד ו-5 שעות טיסה כטייס מפקד באז״מ, בעל הגדר אז״מ עם גלגל חרטום, יזדקק למינימום של שעה אחת הסמכה (ועוד זמן מבחן) כדי לקבל הגדר סוג נוסף לאז״מ.
מבחני רמה:
טייסים המחזיקים בהגדר אווירון סוג א׳ ובהגדר אז״מ נדרשים לבצע מבחן רמה אחת לשנתיים, אך עליהם לעשות זאת לסירוגין : מבחן אחד ייערך על אז״מ, הבא על אווירון, וכן הלאה. בנוסף, דרישת 6 שעות טיסה הן בתוקף להגדר אז״מ ולמטוס תעופה כללית בנפרד, ולכן נדרש ביצוע השעות בשניהם (6 שעות באז״מ ו 6 שעות באווירון).




תגובות