תרגיל מיומנויות

נכתב על ידי Rod Machado , תורגם על ידי איציק מה-יפית מתוך
Pilot workshops.com      Skills Exercise

שאלת מנוי: Matthew L. “האם יש תרגיל שאני יכול לטוס בו על מנת לשפר את כישורי תיאום הגה כיוון ומאזנות שלי?”

Rod: אחת השיטות החביבות עלי לפיתוח מיומנויות תיאום הגה כיוון ומאזנות ידועה כגלגול מתואם. טייסים מתייחסים לזה לפעמים כגלגול הולנדי, אך זהו מונח לא נכון. ולא, גלגול הולנדי הוא לא משהו שנגרם מנעילת נעלי עץ כשאתה טס. גלגול הולנדי הינו למעשה התנהגות לא יציבה המשויכת בדרך כלל למטוסי כנף משוכה וזה לא מה שאנחנו דנים בו כאן. מה שאני מדבר עליו הוא תמרון שבו אתה מכוון את חרטום המטוס אל נקודת ייחוס חיצונית ומגלגל ימינה ושמאלה עם הטיה מתונה תוך שמירה על הגה כיוון ומאזנות מתואמים.
איך אתה יודע שההגאים שלך מתואמים? מכיוון שחרטום המטוס לא זז כשהוא מתגלגל לסירוגין בין מצבי הטיה ימינה ושמאלה. כך זה נעשה.
כשהאף מופנה לאיזו נקודת ייחוס חיצונית בעת טיסה ישרה ואופקית, גלגל ימינה והוסף הגה כיוון ימינה מספיק בכדי לשמור על האף קבוע על נקודת הייחוס. כך בדיוק נכנסים לפנייה מתואמת ימינה, נכון? כשמגיעים לכ-30 מעלות הטיה, גלגל מיד את המטוס שמאלה. משמעות הדבר היא שברגע שתפעיל את המאזנת השמאלית כדי להתחיל את הגלגול, תצטרך להפעיל הגה כיוון שמאלה מספיק על מנת לשמור על האף ישר בעודך מגלגל.
עכשיו, מה שאני לא רוצה שתעשה זה להסתכל על הכדורית במד הפנייה והנטייה במהלך התמרון הזה. למה? כי אין לדעת מה הכדורית עושה. בחלק מהמטוסים הכדורית עשויה להישאר כמעט ממורכזת. ססנה 150 הוא מטוס כזה. נסה זאת באז”מ של Remos, והכדורית תתנגש בכל צד בצינורית הזכוכית של מד הפנייה והנטייה במהלך גלגול מתואם לחלוטין. זה יישמע כאילו השארת את המהבהב של המטוס פועל … אופס, סליחה, זה קורה רק במכונית מעופפת.
מד הפנייה והנטייה אינו משקף בהכרח את איכות הפנייה שלך במהלך הכניסה, בהשוואה לכאשר הפנייה נוצרה. ובכן, אל תסתכל על זה במהלך התרגיל הזה.
הגלגול המתואם הינו תרגיל אימונים מצוין ואני משתמש בו לעתים קרובות למדי עם טייסים במהלך מבחן הטיסה הדו-שנתי שלהם. אם אתה יכול לשמור את האף יציב על נקודת ההתייחסות במהלך התמרון הזה, בהחלט יש לך תיאום – כלומר תיאום הגה כיוון ומאזנות.

תגובות

תגובות

סגור לתגובות.