תיאום הגה כיוון

נכתב על ידי Rod Machado ,  תורגם על ידי איציק מה-יפית
מתוך   Pilot workshops.com      Rudder Coordination

שאלת מנוי Richard D     כאשר אתה נכנס או יוצא מפנייה, כיצד אתה יודע כמה לחץ להפעיל על דוושת הגה הכיוון על מנת לשמור את הפנייה מתואמת?"

תשובת .Rod: כאשר שאלתי שאלה זו טייסים בסמינר, רק אחד מתוך עשרה ענו נכון. ובכן, האם שמעתי אתכם אומרים שאתם מתבוננים בכדורית שבמד הפנייה והנטייה בכדי לדעת כמה לחץ הגה כיוון להפעיל כאשר אתם נכנסים לפנייה? אמרתם זאת, הלא כן? אל תכחישו.

העובדה הינה שמד הפנייה אינו מדוייק דיו כאשר נכנסים או יוצאים מפנייה. יש לכך מספר סיבות, אחת מהן הינה מיקום המכשירים על הלוח כמו גם האינרציה של הכדורית והנוזל בשפורפרת המשככים את התנועה.זו הסיבה מדוע תגובת הכדורית עשוייה לפגר אחר הפעלת ההגאים או, בצורה רגעית בלבד, להציג תאום שגוי של הפעלת ההגאים. כאשר הפנייה מיוצבת, אין יותר בעיה ומד הפנייה מדוייק בדרך כלל.

 אם כך, כיצד טייסי סטיק ודוושות (באנגלית נשמע טוב יותר: Stick & Rudder) קובעים כמה הגה הכיוון נדרש כאשר נכנסים או יוצאים מפנייה? הם פשוט מסתכלים ישירות קדימה מעבר ללוח המכשירים, בנקודה ישירות מעל המצב שבו הם נמצאים, ואז מגלגלים ימינה או שמאלה בעודם לוחצים בו זמנית על הגה הכיוון מספיק על מנת לשמור את האף מלסבסב לכיוון הנגדי לפנייה. נכון. זהו עניין חזותי. לא נדרש מד פנייה ונטייה.

כאשר המטוס מגלגל בשיעור מתון סביב ציר האורך שלו לתוך הפנייה, האף נשמר קבוע עד שמושגת הטייה מתונה. אני יודע שזה עשוי להישמע מוזר, אולם זה למעשה מה שקורה לכם אם אתם טורחים לבדוק זאת. כן, האף מתחיל לנוע בכיוון ההטייה כאשר המטוס מתגבר על האינרציה שלו ומתחיל לפנות. אולם, עקב אינרציה זו, נראה שהחרטום נשאר קבוע במהלך הגלגול. תפקידכם לספק מספיק לחץ הגה כיוון כדי לשמור את החרטום מפני סבסוב לכיוון ההפוך לפנייה. המשמעות בעשותכם כך שהפנייה שלכם מתואמת. כך אתם מגלגלים לפנייה.

כאשר אתם מגלגלים ליציאה מפנייה, כיצד אתם יודעים כמה לחץ הגה כיוון לספק בכדי לשמור יציאה מתואמת מפנייה? האם אמרתם הבט במד הפנייה? אל תכחישו… OK לא אמרתם זאת – טוב מאד. ביציאה מפנייה אתם משתמשים באותה השיטה שבה השתמשתם כשגלגלתם לכניסה לפנייה. כאשר אתם מגיעים לנקודת הפנייה בה אתם רוצים לגלגל החוצה, אתם פשוט מפעילים מאזנת בכיוון שאתם רוצים לגלגל ומשתמשים במספיק הגה כיוון בכדי לשמור על החרטום מלסבב לכיוון ההפוך של הגלגול.

אם אתם מיוצבים בפנייה ימנית ורוצים לגלגל לטיסה בכנפיים מאוזנות, אתם תספקו בו זמנית מאזנת שמאלה ומספיק לחץ הגה כיוון שמאלה על מנת לשמור את החרטום מלסבסב לימין (הפוך לכיוון הגלגול) במהלך הגלגול החוצה.

תגובות

תגובות

סגור לתגובות.