פעולה – תגובה

קחו את הזמן לוודא שפעולתכם יוצרת את התגובה הרצויה 

נכתב על ידי Pia Bergqvist, תורגם על ידי איציק מה-יפית

Action — Reaction     מתוך FLYING4.3.2014

החוק השלישי של ניוטון קובע שלכל פעולה יש תגובה שווה והפוכה. עיקרון זה יכול להיות מיושם גם בתא הטייס. לכל פעולה חייבת להיות תגובה מתאימה. יש הרבה ידיות, כפתורים ולחצנים וקל מאד לתפוש בטעות או לדחוף את הלא נכונים. על מנת לוודא שאתם עושים למעשה את מה שאתם מתכננים לעשות, קחו שניה וודאו את התגובה הרצויה לפני שאתם מסיטים את תשומת לבכם למטלה הבאה או ממשיכים לפריט הבא ברשימת התיוג.

דרך החשיבה של פעולה-תגובה יכולה להתחיל עוד בשלב הבדיקה לפני הטיסה. להלן מספר דוגמאות. כאשר אתם מורידים את המדפים, ודאו שהם יורדים מטה באופן שווה. ודאו שהתאורות נדלקות והפיטו מתחמם כאשר המפסקים מועברים למצב פעל. בדקו שיש אזהרה קולית כאשר אזהרת ההזדקרות מוצמדת. ובמהלך ההרצה, ודאו שהידיות נעות בחופשיות, שהמאזנות נעות בכיוונים הפוכים ובכיוון הנכון ושהגה הגובה נע מעלה כאשר אתם מושכים את מוט ההיגוי לאחור, ומטה כאשר אתם דוחפים אותו קדימה.

וידוא התגובה הנכונה הופכת אפילו חשובה יותר בטיסה. למשל, ודאו שלחץ הסעפת נופל (או הסל"ד, באם אתם מטיסים מטוס בעל מדחף פסיעה קבועה) כאשר אתם מושכים בידית המצערת. אם לחץ הסעפת אינו נופל, ודאו שאתם אכן מושכים את המצערת ולא את התערובת. אם לא, התגובה תהיה הפחתה מיידית ושונה בכוח המנוע, כזו שנובעת מחוסר דלק.

בדומה, אם קר לכם והייתם רוצים לחמם את התא, הרגישו את האוויר בפתח האיוורור לאחר משיכת ידית חימום התא על מנת לוודא שאתם מקבלים את התגובה הרצויה. בנושא כני נסע, ודאו שלושה ירוקים לפני שאתם ממשיכים במטלה הבאה.

הזזת ידית, מנוף או מפסק לא נכונים יכולה לגרום לתוצאות דרסטיות בתא. ודאו שהמטוס מגיב כמצופה על מנת למנוע הפתעה מסוכנת אפשרית.

תגובות

תגובות

סגור לתגובות.