נקודת ביטול המראה ?

נכתב על ידי Wally Moran ,  תורגם על ידי איציק מה-יפית

 מתוך Pilot workshops.com    Takeoff Abort Point

 

Fred R. שאלת מנוי: “אבחנה: טייסים ממריאים מהרבה סוגים של מסלולי המראה בכל יום, אולם מעטים קובעים נקודת החלטה היכן לבטל המראה אם אינם באוויר עד נקודה זו ועדיין להשאיר מספיק מקום לעצירה”

 Wallyמספר טייסי תעופה כללית יגידו לך שחייב שיהיו לך שני שלישים ממהירות הניתוק כאשר אתה מגיע  לנקודת האמצע של המסלול ואם לא, עליך לבטל את ההמראה. נוסחה זו עובדת אם בעייתך היחידה הינה פשוט להתרומם מהקרקע, אולם זו יכולה לא להיות בעייתך הגדולה. מה עם מכשולים וקרקע מתרוממת?

להלן כיצד מספר מפעילים אחרים מטפלים בנושא זה.

חברות התעופה ומפעילי מטוסי סילון רבים אינם מחשבים נקודה על המסלול. לחילופין, הם מחשבים מהירות שבה המטוס עלול לאבד מנוע ולהמשיך בהמראה או יכול לבטל נחיתה ולעצור על שארית המסלול. מהרות זו מכונה V1 או מהירות החלטת המראה.

טייסי תובלה צבאית גם הם מחשבים מהירות V1 אולם בנוסף, על מספר מטוסי תובלה, הם מודדים תאוצה כנגד זמן. למשל, הם מפעילים שעון בתחילת ריצת ההמראה ומצפים להיות במהירות מסויימת במשך זמן מסויים. אם לא ישיגו את המהירות בזמן מוקצה זה, הם מבטלים המראה.

כך שאלו לחלוטין אפשרויות שיקול ביטול המראה מקצועיים. אולם מעניין, הם אינם עושים זאת ביחס לנקודה על המסלול.

מרבית ספרי הטייס נותנים לנו מספר הכוונות בתחום זה, אולם הם מספקים מרחק לניתוק ויתכן שמרחק על מנת להיות בגובה חמישים רגל מעל מכשול. הם אינם אומרים מאומה לגבי קרקע מתרוממת. הם אינם שוכחים את הדבר האחר שאנו יודעים על מספרים אלו – הם בוצעו באמצעות מטוס חדש, טייס ניסוי ומסלול קשיח.

אם כך כיצד הם יכולים לסייע לנו? הם יכולים לתת לנו לפחות משהו להתחיל איתו. אם יש מכשולים או קרקע מתרוממת בנתיב שלך, הייה שמרן בשיפוט שלך והשאר שוליים רחבים. עצה טובה ששמעתי מטייסים אחרים הינה להכפיל מספרי ספר טייס אלו. אם אין לך שוליים כאלו, הפחת מטען, המתן למזג אוויר קריר יותר או רוח טובה יותר.

הנה סרטון מאיר עיניים שפורסם על ידי המכון לבטיחות טיסה לגבי חישובים של ביצועי המראות

תגובות

תגובות

סגור לתגובות.