להתנתק מהסחות דעת קטלניות

התרכזו רק במטלות הקריטיות ביותר ושקלו מה יכולות לחכות.

נכתב על ידי Stephen Pope, תורגם על ידי איציק מה-יפית

Disconnecting from Deadly Distractions     FLYING6.10.2015  מתוך 

חוקרי מערכת העצבים מספרים לנו שהמוח האנושי אינו רב-תפקודי. אנחנו עשויים לחשוב שאנחנו הופכים לפוריים יותר על ידי חלוקת הקשב שלנו, אולם במציאות כאשר אנחנו מנסים להיות מרובי מטלות, אנחנו מסיימים בפעילות כפולה ממה שהיינו צריכים ויכולים לעשות.

קיימות השלכות שליליות בלתי נמנעות כאשר אנחנו מחלקים את תשומת הלב המוגבלת שלנו. בתעופה, הסחות דעת אלו יכולות להיות קטלניות. מקור עיקרי להסחות דעת בימים אלו, כמובן, הינם הטלפונים החכמים שאנו נושאים איתנו לכל מקום. אנחנו בודקים בקביעות דוא"ל, קוראים מסרים כתובים ומציצים בהתראות קופצות, למרות שאף אחת מהסחות הדעת האלקטרוניות הללו אינן חשובות כאשר שוקלים למול מטלות אחרות שעלינו להתמקד בהן – כגון נהיגה ברכב או תפעול מטוס.

לאחרונה, שני מטוסי סילון מלאים כמעט והתנגשו על המסלול בשדה תעופה עמוס לאחר שדעתם של הטייסים באחד מהמטוסים הוסחה והם הסיעו לתוך מסלול פעיל בעוד מטוס סילון אחר החל את ריצת ההמראה. לא הרבה לפני תקרית זו, טייס מסוק פינוי רפואי, שהחליף מסרים עם אישה מעט לפני הטיסה, שכח לוודא שיש מספיק דלק במסוק, דבר שהוביל להתרסקות קטלנית עקב חוסר דלק. כולנו זוכרים את הטייסים שטסו מעל 100 מייל מעבר לשדה היעד שלהם כיוון שאפם היה קבור במחשב נישא. בשנה שעברה בבדפורד, מסאסוצ'טס, הצוות של גולפסטרים IV הזניח פריטים ברשימת תיוג ושכח אזהרות לגבי נועלי הגאים שהיו עדיין מותקנים, דבר שהוביל להתרסקות מלווה באש בעת שהמטוס סטה מהמסלול.

התוצאות של הלך מחשבתנו הרב-תפקודי, לדאבוננו, נוטה לכיוון אי היענות תהליכית. אנחנו מדלגים על פריטים ברשימות התיוג או לא משתמשים ברשימות התיוג כלל. אנחנו מאפשרים לתשומת הלב שלנו להיות מוסטת על ידי מטלות בלתי חיוניות, כגון הכנסת נקודות ציון ב-GPS בעוד שעלינו להיות מרוכזים בהסעה למסלול הפעיל. אנחנו מאפשרים למוחנו להתרכז בדברים הבלתי נכונים.

מחקר הראה שנדרשות לטייס שלוש שניות בלבד של חוסר תשומת לב לאבד שליטה במטוס. הדרך היחידה למנוע תוצאות הרות אסון אפשריות הינה להתנתק לחלוטין מהסחות דעת קטלניות על ידי שינוי הלך מחשבתנו לפני שאנחנו אפילו מגיעים לשדה. אנחנו כטייסים חייבים לאמן את מוחנו להתרכז רק במטלות החיוניות ביותר ולהבין איזו מהן יכולות להמתין.

רב-משימתיות יכולה לעבוד כראוי ליד השולחן במשרד, אולם אין לה מקום בתא הטייס של מטוס.

תגובות

תגובות

סגור לתגובות.