כשל מנוע בהמראה

נכתב על ידי Tom Turner ,  תורגם על ידי איציק מה-יפית

 מתוך Engine Failure on Takeoff     Pilot workshops.com 

 Pete B.   שאלת מנוי: "כשל מנוע בהמראה: שמעתי כל כך הרבה דעות על גובה בטוח לחזרה. האם יש לך ניסיון אמיתי או תוצאות ביצועי טייסים בתחום זה?"

TOM   –   לפני הרבה שנים, הדרכתי על מאמן ביצ'קרפט בוננזה במפעל ביץ' בוויצ'יטה. כשל מנוע מייד לאחר ההמראה מספק את השוליים הקטנים ביותר והסיכוי הגדול ביותר לתוצאות נוראיות, לכן זה קיבל דגש מיוחד. מאמנים מספקים את ההזדמנות היחידה לאימון בטוח בחירום זה.

בתדרוך לפני טיסה, נהגתי לשאול את החניך שלי מה הוא או היא חושבים יהיה הגובה הנמוך ביותר שבו המנוע ישבוק והטייס יכול לחזור למסלול. מרבית התשובות שקיבלתי היו 800 רגל מעל פני הקרקע. לפיכך, אמרתי לחניך שלי שזה בדיוק מה שנעשה. עם הרבה התראות, המנוע ישבוק ב-800 רגל מעפ"ש. על הטייס היה אז לפנות ב-45 מעלות בזווית אף הטובה ביותר לגלישה, בעודו מושך בו זמנית את בקרת המדחף למצב סל"ד נמוך בכדי לקבל ביצוע גלישה מטבי. במהלך ארבע שנים של הצגת תסריט זה, איני זוכר אף טייס שהצליח לחזור בהצלחה למסלול מגובה 800 רגל מעל פני הקרקע בפעם הראשונה שהוא או היא ניסו – אפילו שידעו קודם לכן מתי בדיוק יתרחש כשל המנוע.

הלאה, ניסינו זאת מגובה 1000 רגל מעפ"ש. שוב, הטייס ידע בדיוק מתי המנוע ישבוק. הוא או היא תרגלו זה עתה את התהליך. מספר טייסים יחזרו חזרה למסלול מגובה 1000 מעפ"ש, עם התראה מראש ותרגול זה עתה. אולם הרוב לא הצליחו.

מה שמצאתי היה שמרבית הטייסים יכולים לחזור חזרה למסלול אם המנוע ישבוק ב-1200 רגל מעל פני הקרקע, אולם רק לאחר שני נסיונות תרגול מיד לפני הפנייה המוצלחת חזרה, ורק עם ידע מדויק מתי המנוע ישבוק.

ואז ניסינו זאת מגובה 1,500 רגל מעפ"ש. טייסים יכולים היו בקלות להחזיר את המטוס ולהתיישר עם המסלול מגובה זה במסלול בעל אורך ממוצע ורוחות קלות, אולם במרבית המקרים הם היו רחוקים מדי לצורך גלישה כל הדרך חזרה למסלול.

ואז הוספתי מעט מעשיות לתרגיל. בכדי לשמור על הפתעה, הייתי מחזיר את הטייס להמראה חמישית, אומר לו או לה שהמנוע ישבוק ב-1200 רגל מעפ"ש. אמרתי לטייס, מכל מקום, לשמור גובה ישירות קדימה למשך חמש שניות בכדי לדמות את הזמן שנדרש לזהות את הבעיה, לבחור את התגובה ולהתחיל בפעולת התיקון. בהדמיית הפתעה זו, כמעט אף אחד במשך ארבע שנים לא הצליח לחזור למסלול… אפילו שהיה להם ניסיון משמעותי לאחרונה בתרגול חזרה.

מה אנחנו יכולים ללמוד מניסיון זה? אין שום דרך באמת לפנות חזרה למסלול אם מנוע שובק מייד לאחר המראה. ניתן לבצע פנייה קלה לשמאל או לימין לאפשרות הנחיתה הטובה ביותר. אולם ההנחיה הסטנדרטית נכונה: אם מנוע שובק בהמראה, שמור כנפיים מאוזנות ונחת ישירות קדימה.

תגובות

תגובות

סגור לתגובות.