כשלון אלטרנטור בלילה

נכתב על ידי Jeff Van West ,  תורגם על ידי איציק מה-יפית

 מתוך Pilot workshops.co    Alternator Failure At Night

שאלת מנוי: "איבדתי את האלטרנטור בעת טיסת לילה, מה עלי לעשות על מנת לשמור על המצבר פועל זמן רב ככל האפשר?"

Steve B Jeff. : כשלון אלטרנטור בלילה חייב להחשב כחירום, ועליכם לנחות מייד כשאפשרי. אם אתם בתנאי  IMC בטיסת מכשירים, זה קריטי אפילו יותר. אל תהססו להכריז חירום, כאשר אתם משוחחים עם הבקרה, ולקבל הנחייה לשדה הקרוב המואר היטב.

כמה זמן מצבר יש לכם תלוי בחוסנו וגודלו של המצבר שלכם כמו גם במערכות שתכבו. אינכם יכולים לעשות מאומה לגבי המצבר בעת הטיסה, לפיכך לפניכם מספר הצעות לחיסכון במצבר.

אורות הבזק (Strobe lights) מושכים כמות עצומה של כוח. כבו אותם והשאירו כבויים. למעשה, אתם יכולים לשקול לכבות את כל האורות. חימום פיטו מושך הרבה כוח, אולם אל תכבו אותו אם אתם חוששים מהתקרחות צינור הפיטו. יש לכם מספיק צרות גם ללא אובדן חיווי המהירות. אתם יכולים לכבות את הטרנספונדר שלכם ומכשיר רדיו אחד, או אפילו את כולם, אם יש לכם אמצעיי ניווט אחרים[1]. בהנחה שיש לכם פנס בהישג יד, הדבר הפשוט ביותר יהיה לכבות את המפסק הראשי עד שתגיעו ליעדכם. לא תהיה צריכת חשמל עד החמש עשרה הדקות האחרונות שבהן תוכלו להתקשר לבקרה או למגדל, להיכנס להקפה ולנחות. אני הייתי שוקל אפילו לכבות את המפסק הראשי ולטוס בעזרת ה- Ipad בתנאי IMC על מנת לשמר את המצבר לאוויוניקה ולגישה לנחיתה.

אורות הרקע של צגי הזכוכית (Instrument backlights for glass panels) שורפים הרבה כוח גם הם, לפיכך הנמכתם לאפס בהירות יכולה לסייע, בהנחה שאתם יכולים להמשיך להטיס את המטוס באמצעות מכשירי הגיבוי. מכשירי תנועה, צגי סופות (stormscopes), MFDs וכל דבר לא חיוני אחר הינם מועמדים לכיבוי או משיכת מנתק המעגל.

אם אתם משוחחים עם הבקרה ומתכננים לכבות את מכשירי הרדיו והטרנספונדר, יידעו את הבקרה מתי והיכן אתם מתכננים לחזור אליהם שוב. הם עשויים לתת לכם את התדר להתקשרות כאשר אתם חוזרים לשדר, והבקרים שם ייצפו לכם. כמובן, אתם יכולים לעשות זאת בטיסת מכשירים בתנאי IMC. זה מצב חירום.

זכרו שציוד חשמלי כגון מדפים עשויים שלא לפעול בעת הנחיתה. יתכן ותצטרכו להוריד את כן הנסע ידנית. אפיל ציוד טיסה חשמלי כגון HSI יכול להפסיק לפעול. לכל המטוסים המצויידים בצגי זכוכית יש בדרך כלל מערכת אלטרנטורים ומצברים כפולה, אולם גם הם יכולים להיכשל ולהשאיר רק מצבר אחד.

הכירו את המטוס שלכם ועשו כל מה שנדרש על מנת להגיע לקרקע כל עוד נשאר מעט "מיץ".


 [1]
המאמר נכתב בארה"ב ומתאים לתנאי הטיסה הנדרשים שם, ולמרות זאת יש מה ללמוד גם לטיסה בארץ.


תגובות

תגובות

סגור לתגובות.