יש כרטיס מועדון? / טל בן יוסף

איפה תוכלו למצוא עוד אנשים כמותכם עם תחביב משותף ואהבה משותפת למטוס עליו אתם טסים? באגודות התעופה השונות כמובן. כמה פרטים על האגודות תחת כנפיהן חוסים אלפי טייסים בעלי עניין משותף. שם תוכלו למצוא תשובות, מידע, טיפים וטיולים משותפים.

מז”ט. יש לכם מטוס, או אולי אתם סתם מתכננים או מהרהרים באפשרות לרכוש מטוס? כמו תמיד נשאלת השאלה מהיכן נוכל להשיג מידע אמיתי ומדויק על המטוס? היכן נוכל לפגוש קולגות לחוויה למטוס עימם נוכל לחלוק את הידע שלנו ולהיעזר בידע שלהם? כי בואו ונודה על האמת, בפורומים השונים, כמו גם בפרלמנטים למיניהם, לא כל אחד הוא באמת מומחה לנושא, וגם אם כן, אז נו, באמת, בביצה הקטנה שלנו בארץ הקודש כמה מטוסים כמו שלכם יש? או כמה אנשים התנסו בבעיה דוגמת זו ממנה אתם סובלים?

במקרים כאלה כמה טוב להיזכר כי העולם לא מורכב רק ממדינתנו הקטנה, וכי גם בחו”ל, אי שם מעבר לים, יש אנשים החולקים עימנו את האהבה לנושא, לתחביב ולמטוס הספציפי שלנו. אותם אנשים הקימו כבר לפני כמה וכמה שנים אגודת מטוסים, אגודה בה מאוגדים אלפים רבים של אנשים שהם הבעלים, או הטייסים, של דגם מטוס ספציפי, או של דגמים של יצרן מסוים. כמספר היצרנים והמטוסים כך מספר האגודות, מה שאומר שכל אחד מכם יוכל למצוא לעצמו את האגודה המתאימה לו, להצטרף אליה כחבר ולקחת חלק בפעילות הענפה המתקיימת באתרי האינטרנט של האגודות ואף במפגשים השנתיים. אז מה מציעים שם באותן אגודות ואתרים? במיוחד בשבילכם הפסיק עבדכם הנאמן לגלוש לאתרים אליהם גולש בדרך כלל,. וכיתת את עכברו ומקלדתו למועדונים השונים. בנוסף, פניתי לעומרי טלמון, יו”ר קלוב התעופה וחבר וותיק באגודת טייסי הקומאנצ’י, בכדי לשמוע ממקור ראשון על האגודות. הממצאים לפניכם.

ראשית, כבר על ההתחלה נתקלנו בבעיה. חלק הגדול של אתרי האגודות מוגן בסיסמה וקוד משתמש, אותם ניתן לקבל לאחר הליך רישום. פשוט, לא? הבעיה הנוספת היא שחלק מהאתרים ידרשו הוכחה כזו או אחרת שאכן בבעלותכם מטוס מתוצרת היצרן שהקים את המועדון. אז מה עושים? אל דאגה. תודעת השירות של האגודות השונות היא תודעת שירות של חו”ל ולא של ישראל. במילים פשוטות, אם תמלאו את הפרטים, תזדהו כחובבי תעופה ותשלמו את דמי החברה, אז ישמחו לספק גם לכם אישור כניסה. האם זה שווה? על כך בהמשך.

אז מה זו אגודת מטוסים?
ראשית, חשוב להבין כי אגודות המטוסים השונות (רשימה חלקית בסוף הכתבה) אינן אגודות “מטעם”, כלומר הן לא יציר כפיו של היצרן. זה האחרון עוסק במה שהוא טוב בו (בד”כ), קרי תכנון, יצור ושיווק מטוסים. האגודות אותן בדקנו הן יוזמות פרטיות לכל דבר. המדובר למעשה בגוף אותו ניתן לכנות כ”TYPE CLUB”, דהיינו מספר אנשים שיש להם מטוס מאותו סוג ומחליטים להקים “מועדון חברים”. רוב אגודות ה- TYPE CLUB הטהורים, דוגמת אגודת טייסי הקומאנצ’י, הן אגודות למטוסים ה”יותר ישנים”, כאלה שאין להם אמא ואבא. במקרים הללו עוזרים חברי המועדון האחד למשנהו להתגבר על בעיות גיל וחוסר תמיכה מהיצרן המקורי. מנגד, קיימות אגודות רבות המטפלות בכל סוגי המטוסים של יצרן ספציפי – ססנה, צירוס וכו’. לא משנה על איזה מטוס אתה טס, כל עוד על חרטומו מתנוסס סמלו של היצרן הספציפי.

חברי האגודה הם "משוגעים" כמוכם ובעלי עניין משותף בסוג מטוס ספציפי או מטוסים שונים של יצרן מסויים. בתמונה - דף הבית של אתר אגודת בעלי וטייסי הצירוס

חברי האגודה הם “משוגעים” כמוכם ובעלי עניין משותף בסוג מטוס ספציפי או מטוסים שונים של יצרן מסויים. בתמונה – דף הבית של אתר אגודת בעלי וטייסי הצירוס

מי עומד בראשן?
משוגעים. ולא, חלילה לא במובן השלילי. מרבית האגודות הוקמו על ידי משוגעים לנושא, שהחליטו, מטעמי אהבה למטוס, להקים אגודה שכזו. בד”כ יהיו אלה טייסים וותיקים, חלקם הגדול פנסיונרים, שיש להם זמן לשבת ולנהל אגודה שכזו. מי שמפחד כי הוא שם את כספו על קרן הצבי, יכול להירגע. כל האגודות מתנהלות בשקיפות מלאה בהתאם לתקנון המפורסם באתר האגודה ובכולן מתקיימות בחירות תקופתיות למשרות הבכירות באגודה. לאחר שאותם “משוגעים” ייסדו את האגודה, החלו להצטרף אליהם עוד ועוד בעלי “שיגעון” דומה והנה לכם 10,000 חברים באגודת ססנה, 3,000 באגודת הקומאנצ’י וכך הלאה.

האם האגודות קשורות ליצרן?
כן ולא. לעיתים אפילו ממש לא. כך למשל סיפר לנו עומרי טלמון כי אגודת טייסי הקומאנצ’י זוכה להתעלמות מוחלטת מחברת פייפר. הסיבה? מכיוון שהמטוס הוא מטוס ישן שיצורו הופסק מזמן (ב-1972), חוששת פייפר כי הענות לבקשות המועדון תיצור יחסים משפטיים בינה לבין בעלי המטוס, כך שאם חלילה תתרחש תאונה ויתגלה כי הגורם לה הוא ליקוי במטוס, תוטל האשמה עליה. בשל כך, דברי טלמון, מתעלמת החברה לחלוטין מכל פנייה של האגודה אליה. אפילו את ה-BLUE PRINTS (התוכניות המקוריות של המטוס) סירבה החברה להעביר לחברי האגודה לצורך תחזוקה. אמריקה. אבל לא בכל האגודות המצב הוא כך. כפי שצינתי בתחילה, האגודות הינן התארגנות פרטית ואין קשר בינן לבין היצרן במשמעות תמיכה כלכלית, או שירות שהיצרן מעניק ללקוחות. מה שכן יש, זה התארגנות בעלת כוח (האגודות) המנצלות את המספרים שלהן לשם השגת (למשל) הטבות מהיצרן – חלפים זולים יותר, טיפולים מוזלים במרכזי הטיפול של היצרן, אביזרים בהנחה, קורסים והשתלמויות במרכזי הלימוד של היצרן במחיר מיוחד (בססנה מציעים רשימה ארוכה של קורסים – החל מהגדרי סוג, עבור בהגדרי מכשירים ורב מנועיים ושאר הגדרים מתקדמים – בהנחות רציניות). קשר מתקיים בין האגודה ליצרן בפרסום SB (מברק מהיצרן המודיע על ביצוע בדיקה או תחזוקה), SL (מכתב המידע לגבי בעיה הקיימת), AD (הוראה של רשות תעופה במדינה מסוימת לגבי ביצוע אחזקה מסוימת במטוס), חדשות, תמונות, חידונים ועוד.

אז מה יוצא לי מחברות באגודה?
בעיקר הקשר עם אלפי טייסים כמוך. קחו לדוגמא שאלה מסוימת שהתעוררה לגבי המטוס שלכם. כטייסים במדינה שחונת טייסים ומטוסים, אתם יכולים להתייעץ עם אנשי החברה ממנה שכרתם את המטוס, עם חבריכם לפרלמנט יום שישי, או עם חברי פורום תפוז. מבלי חלילה לזלזל במי מהללו, דרך השתייכות לאגודה תוכלו להתייעץ בפורום האגודה (ולכל אגודה פורום משלה) עם אלפי טייסים, מכונאים, מדריכים ועוד, שלכולם ניסיון על מטוס הזהה לשלכם. הגודל והכמות יבטיחו כי מישהו אי שם נתקל בבעיה דומה לשלכם. הידע המצטבר של כל אותם אלפים יכול לסייע לכם בשאלות, בעיות, מציאת חלקי חילוף, טיפולים ועוד. העובדה כי באגודות אלפי אנשים מכל “חור בעולם” מאפשרת לכם להתייעץ עם קולגה לאגודה באם תחליטו להגיע למדינה שלו. חשקה נפשכם בטיול טיסה בטימבוקטו תחתית? דרך האגודה אליה אתם משתייכים תוכלו לאתר חבר אגודה המתגורר שם, להשיג דרכו את ה-AIP של אותה מדינה, להתייעץ איתו לגבי מסלולים לטיסה, מקומות להשכרת מטוסים, מקומות לינה ועוד. אלו הן שניים מהדברים העיקרים המאפיינים פעילות באגודה. בנוסף, כל אגודה מציעה לחבריה הנחות ברכישת חלפים, טיפולים, קורסים שונים, ביטוח במחירים מוזלים, עיתון חודשי, עדכונים שוטפים ועוד. באתר אגודת בעלי צירוס, מצאנו אפילו קובץ שיאפשר לכם להוסיף לסימולאטור של מיקרוסופט (FS) את מטוס הצירוס לפרטיו המלאים. כל האתרים מציעים גם קישורים לאתרים נוספים של מזג אוויר, מפות, ציוד ועוד.

בכל האתרים של האגודות תוכלו למצוא פורומים שונים, טיפים לתחזוקה, קנייה וטיסה, תמונות,הנחות בפעילויות השונות, הצעות ביטוח ובתכל'ס, כל מה שתצטרכו כבעלים או כטייסים של מטוס. בתמונה - דף הבית של אגודת בעלי וטייסי הססנה

בכל האתרים של האגודות תוכלו למצוא פורומים שונים, טיפים לתחזוקה, קנייה וטיסה, תמונות,הנחות בפעילויות השונות, הצעות ביטוח ובתכל’ס, כל מה שתצטרכו כבעלים או כטייסים של מטוס. בתמונה – דף הבית של אגודת בעלי וטייסי הססנה

ומפגשים יש?
מה שווה להיות באגודה אם אין מפגש? כל האגודות מארגנות מפגשים ובד”כ יהיו אלה מספר מפגשים בשנה. מלבד העובדה כי למפגש מגיעים כולם בטיסה במטוס שלהם, מאפשרות הפגישות הללו להכיר את עמיתכם לאגודה, לדבר עימם פנים אל פנים, לשמוע הרצאות, לעבור סדנאות בנושאים שונים, לרכל, לאכול ולשתות, והכל בחברת “משיגנע” כמוכם.

אם אין לי מטוס אבל אני מתכנן לקנות?
גם כאן יכולות האגודות לבוא לעזרתכם. בכל אחד מהאתרים שבדקנו ניתן למצוא טיפים (לעיתים גם מדריך שלם – באתר אגודת מוני למשל) על איך לבדוק את המטוס “שלהם” לפני רכישה, כולל נקודות אליהן רצוי לשים לב במיוחד במהלך הבדיקה. לא זו אף זו, בכל האתרים יש גם חלק של “חברים קונים ומוכרים”, כך שיתכן ואת המטוס שלכם תמצאו דווקא דרך מודעות המכירה/דרושים באתר האגודה. הפורומים השונים יאפשרו לכם גם להתייעץ עם חברים ולבקש טיפים לגבי הדגם הספציפי אותו אתם מחפשים.

אני בכלל לא טייס, מישהו יתייחס אלי?
נו באמת, זה לא ישראל. כאן מתייחסים לכולם. כמו שנאמר בתחילה, כל עוד אתם משלמים את דמי החבר (עשרות דולרים בודדים לשנה) ישמחו לקבל אתכם כחברים באגודה. האם יצא לכם משהו מזה? עומרי טלמון חושב שלא. מרבית המידע שם רלוונטי לטייסי המטוס. אם סתם חשקה נפשכם בתמונות של מטוסים , אזי ישנם אתרים ייעודיים לכך. שלא לדבר על זה שמרבית חלקי אתרי האינטרנט של האגודות עוזרים בעיקר לטייסים ולבעלי מטוסים. אבל שוב, בכל האתרים שבדקנו, ישמחו לקבל אתכם כחברים.

כל אחד, גם מי שאינו בעל מטוס ואפילו לא טייס, יכול להצטרף כחבר לאגודה. בתמונה - דף הבית של אתר אגודת בעלי וטייסי פייפר

כל אחד, גם מי שאינו בעל מטוס ואפילו לא טייס, יכול להצטרף כחבר לאגודה. בתמונה – דף הבית של אתר אגודת בעלי וטייסי פייפר

אפשר לקבל דוגמאות אליהן ניתן לגלוש?
בודאי, אחרת בשביל מה בלבלתי לכם במוח לאורך כל הכתבה: אגודת בעלי וטייסי ססנה, אגודת טייסי מוני, אגודת בעלי וטייסי בוננזה, אגודת בעלי וטייסי צירוס, אגודת בעלי וטייסי פייפר צ’ירוקי, אגודת בעלי וטייסי פייפר

תיהנו, ואל תשכחו להביא את כרטיס המועדון.

תגובות

תגובות

סגור לתגובות.