חישוב מהירות טיפוס

ישנו כלל אצבע שאתם יכולים להשתמש בו לחישוב מהירות טיפוס.

נכתב על ידי Stephen Pope, תורגם על ידי איציק מה-יפית    מתוך FLYING17.3.2015

Calculating Cruise Climb Speed

 כאשר אתם ממריאים משדה הבית שלכם, מהי השיטה המועדפת עליכם ליציאה? האם אתם בוחרים לטפס ב-Vx (מהירות זוית נסיקה מיטבית), Vy (מהירות שיעור נסיקה מיטבי) או אולי מהירות אחרת?

במטוסי בוכנה חד-מנועים בעלי ביצועים גבוהים במיוחד, ביצוע מרבי בהמראה ב-Vxאו Vyעשוי לא להיות הרעיון הנבון ביותר. כמובן, תשיגו טיפוס לגובה רב יותר במהירות  Vxאו Vy נמוכה יותר, אולם השוליים שלכם מעל ההזדקרות, באם המנוע שובק, יהיו גם הם הרבה יותר צרים.

באופן כללי עליכם לשקול טיפוס במהירות הקרובה ל-Vcc (מהירות טיפוס בשיוט – Cruise Climb Speed) כל עת שהתנאים אינם דורשים במפורש עזיבה תלולה ואיטית יותר. לא רק שעזיבה בטיפוס שיוט תשמור על זווית יחסית לאופק (Deck Angle) נמוכה יותר לצורך ראות טובה יותר, זה נוח יותר לנוסעים. וחשוב יותר, זה נותן לכם מהירות עודפת לצורך זמן תגובה למצב חירום מנוע מיד לאחר העזיבה. ככלות הכל, גובה עודף זה לא יסייע אם תאפשרו למהירות שלכם לקטון לקראת הזדקרות ממשמשת ובאה כיוון שהייתם איטיים כבר בהתחלה.

אולם מה אם ספר התפעול אינו מגדיר מהירות טיפוס בשיוט? במקרה זה יש כלל אצבע שאתם יכולים להשתמש בו לחישוב הערך המתאים עבור Vcc. זה גם פשוט.

פשוט החסירו Vx מ-Vyוהוסיפו את ההפרש חזרה ל-Vy, כלומר Vy+(Vy-Vx). למשל, אם Vx הוא 64 קשרים ו-Vy  הינו 76 קשרים, החישוב יהיה 76-64=12 שאותם נוסיף ל-76 ונקבל 88. לפיכך בדוגמה זו Vcc יהיה 88 קשר.

אין זה מספר מדויק אולם זה יתן לכם אומדן לשוליים בטוחים מעל מהירות ההזדקרות במקרה והמנוע שלכם יאבד כוח לפתע בעזיבה.

תגובות

תגובות

סגור לתגובות.